Saturday 17 March 2012

nOstalgia

salam..

hai..bOSan kat umh..hhihi...nak kOl en Qaseh tk bOleh..leh msg jer..hari ni en Qaseh akan bertOlak ke mekah dari madinah..hurm..semOga semuanya selamat....bngun jer dari tidO..aiseh..lapar la plak..hihih...luper mkn nasik gOreng jer pagik tadik..ni dah nk malam perOt berdOndang syg plak...tengOk2 ape ader dalam peti ais..buat keluar ayam ngn sayur...tengOk mee kuning ader ckit lagik..cadangnyer buat mee sup la..perencah hari tuh ader lagik...tpi tetiber terimbau nOStalgia dulu2..eceh..eceh....terus aku bukak tenet carik resepi kue teow cantonese....dulu2 mase keje kat KELAB GOLF & REKREASI PETRONAS selalu jugak makan....ni dah brtahun2 tk merasa..mase keje citu mewah jugak la makan....lagipOn sign bil jer..hahahha.....kue teow cantonese,wantan dry.chicken chOp,sizzling mee siap masakn atas meja kite lagik...fish & chip....rege pOn murah ckit sebab staff..cakap je nk makan ape semua ader...yg kt dalam menu ar..huuhhuhu.....ni dh tk keje situ tk merasalah....kat kampOng bOle la..tak menyewa....duk umah dekat g keje pOn merempit..huhuhuhu....duk kat sini barulah merasa nak berjimat cermat....makan pun sekadar kenyang..betOl makan untk idOp..huhuhu....lagipOn mase kat kampOng makan la aper pOn badan tak naik..maintain jer...55kg..huhuhuh....dOk sini ambOi makan ckit naik mendadak2....60kg tuh..pastu turun jap 59kg..skrang tk tau brape...tapi tk pe en Qaseh cakap sedap ckit nk pelOk..kihkihkihkih.....hahahha......sama2 jadik bantal..hahahaha...

ha,berbalik pada ape yg aku nak msak..alih2 aku buat kue  teow cantonese versi aku..hahah..aku ingat2 lagik aper bahan2 mase aku makan dulu2 sambil silau2 resepi......

bahan :

kuey teow (ikOt suke la byk ner nak makn..brape Org)
kicap ( tadik aku gune kicap kipas udang jerk..tapi dalam resepi gune kicap pekat)
bwg putih 2 ulas
fishcake
fishball
udang
sOtOng
lObak
putik jagung
serbuk lada hitam
tepung jagung (sikit jer nk bagi pekat)
cili padi

cara2:
1) memula aku letak minyak sesudu..agak2 pOn tk per..pastu gOreng kue teow...letak kicap skit..gOreng dlm 2 minit.tk pon agak2 masak la...pastu angkat letak dlm pinggan

2) untok buat kuah...panaskan kuali ngn sedikit minyak...tumis bwg putih ngn cili padi...masukkan semua bahan2 kedalam kuali...tambah air bg mendidih...
3)pastu masukkan serbuk lada hitam dan serbuk perasa..biarkan mendidih

4)nampak cam dah masak semua bahan2 tuh masukkan serbuk tepung jagung...pastu biar mendidih dan pekat

5) angkat kuah dan tuangkan dalam pinggan yg berisi keu teOw tadi..pastu leh la makan...mkn ngn cili pOtOng lagik sedap

alamdulillah..kenyang aku.....percubaan pertama nih Ok..nOt bad...bOle buat lagik ni..huuhhu.....dalam resepi campOr telur tapi aku tk buat tkt tk lalu makan bau hanyir...resepi ni mudah dan ringkas jerk.......


nyum..nyum..nmpk kurang menarik sebab tk berwarna...letak la brocoli ker...sawi ker...lada besar..baru cun..tapi sedap!!!
 

tu mee dia kurang garing dan warna.nnti buat yg lebih baik...taruk bawang putih bebanyk ngn serbuk lada hitam..perghhh!!!habes angin satu badan..hahahah
 

makn ngn cili potong..lau ada cili jerOk lagi terangkat..


nnti bOle  buat lagi untOk en Qaseh..ngeeeeeeeeeeeeeee.....

No comments:

Post a Comment