Saturday 12 November 2011

Puding Tauhu Cinta Berahi

haii...


mase bbQ kOnOn2 la..aku ader buat puding.......mase rayer tu aku buat Trifle Qaseh Abadi...aku buat dalam bekas2 kecik..ibarat aku agih2kan Qaseh pada semua Orang la..kihkihkihkih...aku dah sharekan resepi...skrng nak share resepi puding tauhu cinta berahi......wakakakaka!!!kelas name kO nek jahh!!!huhuhuu......tadaaaaaa!!!


ni mase raya..jenuh jugak la nak penuhkan bekas2 tuh..sampai ayah ngn mak pOn tOlOng sekali...ape yang penting????keje..sameeee....!!!
 

bahan-bahan :

untOk puding
1 paket agar2 strip
1 1/2 bOtOl air untOk masak agar2
1 kOtak santan
1 tin susu pekat
1 tin susu cair
gula secukOp rasa
daun pandan

untOk kuahnya:
1 tin laici
2 tin air (guna tin laici)
gula secukOp rasa
 

mula2 bukak tin laici tuh..tengOk cantek tak buah laici tuh..wakakaka!!!kene buat kuah dulu la...bagi sejOk...


asingkan kuah ngn isi..isi buah tuh disiat2
 
 
guna tin laici untOk sukat air...ni untOk kuah tau..


masOkkan semua air laici tadi
 

letak gula secukOp rasa


masOkkan isi laici yg dah disiat2 tadi...
 

kacau bagi sebati..pastu bOle tutup api...dah siap untOk kuah..letak dalam peti ais bagi sejOk..
 

nak buat puding plak gune agar2 nih..aku gune yang sehengget 60 sen sebungkOs..   
 

pastu aku sukat air gune bOtOl nih...huhuhu..dalam 1 bOtOl setengah jugak la...
 

masak sampai agar2 tu cair
 

masukkan daun pandan bagi wangi ckit..
 

letak gula secukOp rasa...biar sebati ngn agar2 tuh
 


sementara tunggu agar2 tu cair...buat adunan susu plak...letak santan dalam bekas
 

masukkan susu pekat dalam santan tadi
 


masukkan jugak susu cair



kacau bagi sebati adunan santan,susu pekat dan susu cair  tadi
 

jadi la cenggini.....
 

agar2 dan gula yang dah cair
 

tuang adunan santan tadi ke dalam periuk berisi agar
 

sambil tuang tuh rerajin la tangan tu kacau biar sebati
 

ha..kacau biar betOl2 sebati.....tu tangan mak aku..wakakaka!!!
 

dah agak2 sebati tuh..tutup api..biar puding ni jadi suam2 kuku dulu baru letak dalam bekas...takut nnti kalau letak dalam bekas panas2 jadik lain..tak cOmey...


agak2 dah suam2 tuh...tapis letak dalam lOyang..tak pOn dalam bekas kecik2 pOn bOle jer..


tapis semua sekali...pastu biar sejOk..biar puding tuh keras...nnti letak dalam peti...nak makan cedOk letak dalam mangkuk..pastu letak kuah dia...pergghhh!!sedap wOOOo...memang berahi la kalau makan..ahaakssss!!!!


ginila ghupernyer...makan sejOk2 best.....aku suke bile Orang suke puding nih...ayah pOn suke syik tnyer ader tak lagi..paling sukeeeee sesgt bile en Qaseh kater sedap.....meOwww!!!aikkkk..tetiber..ngeeeeeeee


berahi = berehi/suke

No comments:

Post a Comment