Friday 29 June 2012

curahan rasa sempena hari lahir



ALLAH selamatkan kamu...
ALLAH selamatkan kamu...
ALLAH selamatkan Alias Bin Ismail...
ALLAH selamatkan kamu.....

hari ni besday ayah aku....selamat hari lahir yg ke 58 tahun ayah...semOga sihat2 selalu dan sentiasa gembira....time kasih ayah...time kasih sbb jage sye ngn adik bradik yg lain dgn baik.....bg kami pendidikan untOk jadi Org yg berguna..time kasih bebanyk ayah membanting tulang 4 kerat membesarkan kami......

ayah...
dulu2 waktu kite susah ayah bnyk bersabar walaupOn kekadang kesabaran tuh hilang.....dulu waktu kite susah ayah cuba jugak bagi kami adik bradik makan...pakaian...walaupOn sOnOk Org lain makan Kfc..McdOnalds tapi sye ngn adik2 makan sOtOng..ketam sampai cirit birit.( sebab kekadang ayah turun ke laut)....kami syukur walaupOn tak mewah macam Org lain kami tetap gUmbira.....

sewaktu aku memula memasuki sekOlah teknik..ayah sanggup mencari duit bagi membiayai perbelanjaan aku....antara adik beradik, aku yg byk menggunakan duit ayah..time kasih ayah.....aku ingat ketika itu ayah menghantar aku dengan mOtO..dari kemasek ke kuala terengganu....bantal 2 biji kukepit ditengah2 antara aku dan ayah....sewaktu mendaftarkan diri harus memakai pakaian seragam sekOlah....tidak semena-mena kain sekOlahku kOyak.....sedih!!ayah cakap nanti beli baru bila sampai di pasar payang tempat nenekku berniaga......aku malu!!!tapi malu itu bertukar menjadi sedih..hiba...dan saat ini pun jika ku imbas kembali terasa sayu hati ini...bayangkan ayah singgah di sebuah kedai cina sewaktu dalam perjalanan....memula aku tidak pasti tujuan ayah...tapi bila kulihat ayah memberikan tauke cina itu seutas rantai @ gelang dan tauke itu memberikan duit pada ayahku.....aku sedih!!!ayah gadaikan barang kemas mak untOk sekOlahkan aku.....hiba terasa hati ini....ayah........


bnyk memOri aku ngn ayah..saat aku tak ader bas nak pulang ke rumah dari dungun..ayah sanggup datang amik aku memalam hanye dengan menunggang mOtO...mase tu kite susah ayah....kite same2 mengharungi hujan yg lebat..sampai satu ketika tayar mOtOr pancit....hampir saje kite berdua terbalik tapi ayah gagahkan diri supaya kite tidak jatuh bersama......kite berhenti dibawah sepOhOn pOkOk namun tidak bisa menahan air hujan dari membasahi kita...akhirnya ayah usahakan untOk tOlak mOtO mencari tempat teduhan..alhamdulillah....kite jumpe pOndOk pengawal....bOlelah tumpang berteduh..pak cik pengawal yg baik hati sanggup tOlOng ayah hantar ke kedai berdekatan.......aku??aku dgn berbaju sekOlah yg lencun ayah mintak tumpangkan di pOndOk......rasa takut2 dalam diriku cuba kutahan....akhirnya apabila siap semuanya ayah bawak aku pulang dalam kesejukan.......asthma ayah datang lagi.....memOri itu ketika aku berusia 16 @ 17 tahun.......tempatnya masih ku ingat di kawasan paka.....kekadang bila lalu ditempat itu selalu ku suarakan pada ayah kenangan itu......

sewaktu ada majlis bacaan yasin dan sOlat hajat disekOlahku...ayah dan mak tetap datang walaupOn jauh...mahukan anaknya berjaya dalam pelajaran...tapi aku tidak terlalu cemerlang.....maafkan anakmu ini ayah.....

ketika aku belajar di pOliteknik  semambu...ayah dan ibu datang melawatku....datang untOk menghantar duit saku padaku...waktu itu kita masih susah ayah...ayah tetap dengan mOtOnya ke sana ke mari..ayah hnya berlesen L tapi tetap gagah membawa mak bersama...kulihat waktu itu ayah dan mak kesejukkan....datang melawatku dan menghulurkan wang saku beberapa keping wang kertas merah..sayunya hatiku..ayah dan mak berpesan belajar rajin2......waktu itu mak bekalkan makanan padaku......ketika ayah dan mak pulang aku dalam kesedihan.....

jika hari jumaat aku pulang kerumah ayah akan menghantar aku semula ke pOli pada hari ahad kerna isninnya kelas sudah bermula..kerap begitu...aku jenis yg mabuk bas dan akan muntah..aku jugak sengugut...jadi ayah akan hantar aku.....aku sedih dan terharu ayah cuba lakukan yg terbaik......sebab itu apabila aku pulang dan singgah di bus stOp kemaman pau daging dan pau ayam akan kubeli untOk santapan semua...rutinku..wajib!!ketika itu hanya pau yg mampu kuhadiahkan atas ketulusan kasih sayang semua...

ayah....
saat aku diakhir2 semester kita dah semakin senang...ayah sudah berkereta walaupOn hanya sebuah kancil....kakakku telah berjaya menjadi seOrang guru..alhamdulillah........ayah kerap datang melawatku sambil mak tetap membekalkan makanan padaku.....kekadang aku balik tiap2 minggu dan sperti biasa ayah akan hantar dan mak akan bekalkan makanan..waktu itu bekalku mangkOk tingkat...tiap tingkap penuh dgn makanan...kekadang kubawa lebih untOk kenkawan....waktu itu sudah sedikit selesa...bawak brang banyak pOn tak kisash kerna sudah berkereta....

kalau aku nak ungkapkan dan curahkan memOri bersama ayah terlampau banyak.......ada yg sedih..kecewa..gumbira dan pelbagai rasa...namun aku tetap berbangga menjadi anak ayah.....aku tetap sayangkan ayah hingga ke akhir hayatku....kita juga  tidak sesusah dulu ayah....biarkan mulut2 orang yg suka memperlekehkan kita tapi kita tetap bahagia......aku doakan ayah sentiasa sihat dan gembira selamanya sempena hari lahir ayah yg ke 58 ini.......ayah..time kasih ayah...............................................................

"selamat hari lahir yg ke 58 
AYAH"

1 comment: